Przejdź do treści
Dyson Sphere Program - Mech Thumbnail

Dyson Sphere Program - Porady dotyczące Mecha

Autor: Daimos , utworzone: 20 Listopad, 2022

W grze sterujesz Mechem, który jest głównym bohaterem gry. To nim wykonujesz wszystkie operacje, przemieszczasz się, budujesz i podróżujesz między planetami. Dzięki tym poradom dowiesz się jak zasilać Mecha paliwem, odwiedzić inne planety, a nawet jak zmienić jego wygląd. Pojawią się również przydatne wskazówki, które nie są takie oczywiste, a potrafią ułatwić rozgrywkę:

Pamiętaj, że Twój Mech jest niezniszczalny. Nie musisz martwić się o upadek, przeszkody, zamoczenie czy o łagodne lądowania podczas podróży między planetami.

Podstawowe informacje na temat Mecha - Sterowanie

Najważniejsze klawisze:

  • WSAD - poruszanie się Mechem
  • Spacja - skok, przydatne do pokonywania przeszkód
  • Podwójna spacja - uruchomienie silników, potrzebne do podróży międzyplanetarnej. Do wykonania tej akcji potrzebne jest odblokowane ulepszenie (druga zakładka w drzewie badawczym): Mecha Core LVL 2 oraz Drive Engine LVL 2.
    Mając już wszystkie badania, przytrzymaj spację po drugim wciśnięciu i ustalaj myszką kierunek lotu, aby rozpocząć podróż na inną planetę.
  • ALT (przytrzymany) - lądowanie
  • Capslock - włączenie silnika Warp, umożliwia podróże między układami słonecznymi, ale wymaga ukończonego badania: Gravitational Wave Refraction
  • C - Ekwipunek i komora spalania mecha. Umożliwia przenoszenie paliwa do/z Mecha.
  • F- Ekwipunek mecha i replikator. Pozwala na przeglądanie przedmiotów i produkcję materiałów, oraz budynków.

Zasilanie mecha - paliwo

Mech potrzebuje energii, aby poprawnie funkcjonować. Po jej wyczerpaniu zrobi się powolny i jakakolwiek operacja będzie wymagała długiego czasu, co może być wyjątkowo uciążliwe. Ważne jest więc, aby Mech miał zawsze naładowany akumulator. Wskaźnik zasilania jest w centralnej części na samym dole ekranu:

Dyson Sphere Program - Battery

Czerwone strzałki obok paska energii oznaczają spadek, zielone ładowanie. Mech traci energię wykonując dowolne czynności, nawet chodzenie.

Aby naładować baterię, potrzebujesz paliwa. W początkowej fazie gry, dobrym paliwem mogą okazać się liście i drewno. Zdobędziesz je klikając prawym przyciskiem na krzewach i drzewach. Trochę wydajniejszym paliwem jest węgiel, który możesz wydobyć ze złóż węgla nawet na samym początku gry.

Aby zasilić Mecha paliwem, otwórz Panel Mecha (Mecha Panel) (C, lub ikonka Mecha w prawym dolnym rogu). Przeciągnij paliwo z ekwipunku do komory spalania (Fuel Chamber), możesz też kliknąć w materiał trzymając shift, wtedy zostanie przeniesiona jego maksymalna wartość. Mech rozpocznie spalanie, w momencie kiedy wskaźnik baterii spadnie poniżej maksimum. Paliwo jest automatycznie spalane do pełnego naładowania akumulatora.

W kolejnych etapach gry, pozyskasz dużo lepsze paliwa. Najważniejsze, które warto jak najszybciej odblokować to Energetic Graphite. Wytworzysz je z czystego węgla ręcznie za pomocą replikatora, lub w hucie (Smeltic Facility). 

Aby odblokować Grafit Energetyczny (Energetic Graphite), musisz zrobić badanie “Smelting purification”. Badanie wymaga wykonania badań “Automatic Metallurgy” i “Electromagnetic matrix”. Te drugie odblokuje nam możliwość tworzenia kostek do badań, tzw. Electromagnetic Matrix. Potrzebujesz 100 niebieskich kostek, do odblokowania paliwa.

Paliwa, które mogą zasilić Mecha, to wszystkie materiały z oznaczeniem Fuel. W szczegółach znajdziesz informację o wydajności każdego materiału, np. najeżdżając myszką w ekwipunku:

Dyson Sphere Program - Graphene

O wydajności świadczy parametr Energy i Fuel chamber gen. Pierwszy oznacza na jak długo wystarczy paliwo, a drugie określa szybkość spalania.

Od razu po rozpoczęciu gry, kiedy zdemontujesz platformę pozostałą po Twojej rakiecie, otrzymasz 3szt. bardzo wydajnego paliwa “Hydrogen Fuel Rod”. Możesz wykorzystać je w dowolnym momencie, albo trzymać na awaryjną sytuację. W późniejszym etapie gry będziesz mógł je produkować.

Zasilanie mecha z sieci energetycznej

Mech może zostać zasilony z sieci energetycznej i to lepiej mieć nawyk, aby wykorzystywać to jak najczęściej, bo zużywanie paliwa może się okazać męczące.

Mech może zostać zasilony tylko w pobliżu specjalnego słupa energetycznego: “Wireless Power Tower”. Aby go wybudować musisz zakończyć badanie “High-Efficiency Plasma Control”. Na szczęście można je rozpocząć dosyć szybko, zaraz po odblokowaniu badania “Electromagnetic Matrix”.

Kiedy wybudujesz “Wireless Power Tower” w zasięgu sieci energetycznej, Twój Mech będzie automatycznie ładował baterię będąc w pobliżu budynku. W czasie takiego ładowania, możesz wyjąć paliwo z Mecha, aby dodatkowo go nie wykorzystywał. 

“Wireless Power Tower” pozwala na ładowanie Mecha z sieci. Nie buduj tego na całej planecie, zamiast tego trzymaj budynek zawsze w swoim ekwipunku. Kiedy potrzebujesz ładowania, postaw po prostu słup obok siebie, będąc w zasięgu sieci energetycznej. Po zakończonym ładowaniu zdemontuj słup i wykorzystasz go następnym razem.

Dyson Sphere Program - Wireless Power Tower

“Wireless Power Tower” z biegiem czasu, będzie ładował Twojego mecha coraz wolniej. Dzieje się tak dlatego, że z biegiem gry ulepszasz baterię Mecha i wymaga ona więcej energii. Dlatego dobrym sposobem na szybsze ładowanie jest postawienie większej ilości wieżyczek. 4 słupy obok siebie, naładują baterię 4x szybciej.

Dyson Sphere Program - Battery 2

Budując baterię (Battery), po pełnym naładowaniu możesz ją zburzyć, przez co trafi ponownie do Twojego ekwipunku. Dzięki czemu możesz transportować ze sobą pokaźny akumulator, który razem z “Wireless Power Tower” pozwoli doładować szybko Twojego Mecha.

Podróżowanie na inną planetę

Już we wczesnej fazie gry, możesz podróżować swoim Mechem na pobliskie planety. Wystarczy, że zaopatrzysz się w zapas paliwa. 

Nigdy nie wybieraj się na inną planetę, bez zapasowego paliwa. Może się zdarzyć tak, że zabraknie Ci go na powrót. Jeśli tak się stanie, poszukaj surowców które zastąpią paliwo lub zbuduj elektrownię wiatrową i stację ładowania.

Mając badanie Mecha Core LVL2 i Drive Engine LVL2 możesz wybrać się na inną planetę w Twoim układzie. 

  1. Naładuj baterię do pełna, zabierz zapas paliwa.
  2. Wciśnij dwa razy spację i trzymaj przycisk. 
  3. Zaczniesz wznosić się coraz wyżej i wyceluj myszką w górę, aby wznieść się jeszcze wyżej i opuścić planetę. 
  4. W czasie lotu manewrujesz samą myszką. 
  5. Przytrzymaj SHIFT, aby przyspieszyć.Ostrożnie, ponieważ przyspieszanie znacząco zużywa baterię. 
  6. Utrzymuj lot w kierunku wybranej planety.
  7. Nie musisz hamować, możesz uderzyć w pełną prędkośćią w planetę - Twój Mech jest niezniszczalny.

Dyson Sphere Program - Galaxy 1

Planety są w ciągłym ruchu, więc jeśli odwiedzisz ciekawą planetę, to następnym razem może być ona w zupełnie innym miejscu.

Łatwo jest się zgubić w kosmosie, więc dobrym nawykiem jest oznaczanie sobie celu na mapie galaktyki. 

Podczas podróżowania warto zaznaczyć sobie cel na mapie:

  1. Wciśnij “M”, zobaczysz zbliżenie Twojej aktualnej planety
  2. Kręć kółkiem od myszy próbując oddalić wygląd (na górze pojawi się informacja, abyś kręcił dalej i pokaże się mapa układu). Kamera nagle przeskoczy na widok galaktyki i możesz dowolnie zbliżać/oddalać kółkiem od myszki.
  3. Kliknij na wybranej planecie w układzie i wybierz ikonę “Indicator” w lewym dolnym rogu:
Dyson Sphere Program - Galaxy indicator

Od tego momentu zauważysz delikatną linię, która wskazuje kierunek do zaznaczonej planety. Aby cofnąć ten efekt, możesz ponownie nacisnąć “Indicator”.

Dyson Sphere Program - Indicator

Jeżeli nie możesz się oderwać od planety, jakby wyraźnie działała na Ciebie grawitacja, przytrzymaj jeszcze spację. Silnik pomoże wznieść się wyżej.

Lądujesz na planecie trzymając ALT, ale uderzając w nią z dużą prędkością Mech sam wyląduje. Nie przejmuj się również słońcem, możesz latać w pobliżu, ponieważ temperatura nie jest groźna dla Twojego Mecha. Nawet samo zderzenie ze słońcem jest niegroźne.

Podróżowanie do innego układu

Może Ci zabraknąć cierpliwości, aby dolecieć do innego układu na samym początku gry. Zwykły silnik nie osiąga dostatecznej prędkości, aby przemieszczać się na takie odległości.

Do tego służy tzw. “Space Warper”. Silnik warp możesz aktywować kiedy jesteś w aktywnym locie poza planetą i wciśniesz CapsLock. Aby odblokować ten silnik, musisz zakończyć ulepszenie Drive Engine LVL 4.

Dyson Sphere Program - Drive Engine LVL 4

Każda podróż z tym napędem zużywa jeden Space Warper. Dlatego ważne jest, aby mieć kilka w zapasie, inaczej nie wrócisz do swojego układu.

  1. Przygotuj paliwo i kilka zapasowych “Space Warper”.
  2. Rozpocznij podróż tak samo jak przy podróży na inną planetę w układzie.
  3. Wybierz cel, oznaczając go sobie na mapie (ikonka Indicator po kliknięciu w planetę). Pamiętaj, że mapę (przycisk “M”), możesz oddalać, dzięki czemu spokojnie znajdziesz sąsiednie układy.
  4. Lecąc w kierunku wybranego układu naciśnij przycisk CapsLock. 
  5. Jak będziesz już w nowym układzie, wciśnij ponownie CapsLock, aby przełączyć się na podstawowy silnik. 

Zmiana wyglądu Mecha

Dyson Sphere Program - Mech editor

Jednym z nowych elementów gry jest możliwość zmiany wyglądu Mecha. Twórcy pozwolili na kolorowanie i modyfikację wszystkich elementów za pomocą rozbudowanego kreatora. Aby do niego przejść, wybierz panel Mecha (Mecha Panel) (skrót C) i kliknij w ikonkę “Armor Customize”.

Możesz swobodnie eksperymentować ze zmianami, dopóki nie zapiszesz zmian, Twój mech w grze nie zmieni wyglądu.

Na samej górze panelu, możesz wybrać bazowe kolory. Dla osób, które chcą na szybko zmienić wygląd mecha, wystarczy zmienić kilka kolorów z tego miejsca. Panel niżej, pozwala kolorować wszystkie elementy Mecha osobno. Jednak najciekawszym dodatkiem jest opcja “Custom Parts”. Twórcy stworzyli kreator, dzięki któremu możemy przeprojektować części z których składa się nasz Mech:

Dyson Sphere Program - Mech editor 2

W celu modyfikacji bloku:

  1. kliknij plus w sekcji “Custom Parts”. 
  2. wybierz element Mecha ze środkowego ekranu, który chcesz zmodyfikować
  3. element pojawi się w lewym panelu obok plusa. Kliknij w niego i eksperymentuj z zakładkami:
    1. Pierwsza zakładka z kursorem: podgląd części
    2. sześcian - zakładka, która pozwala na modyfikację i dodawanie elementów 3D
    3. wygięta linia - pozwala na wyginanie części z użyciem różnych efektów. Wybierz rodzaj zaginania i przeciągaj czerwoną linię na wykresie, aby zobaczyć efekt.
    4. strzałki przenoszenia - pozwala na przesuwanie bloku na wszystkich osiach. Złap za blok i przesuń go w dowolnym kierunku.
    5. obracanie - kliknij w blok i zacznij przesuwać myszkę, aby obrócić element.
    6. skala - kliknij i przeciągaj blok, aby zmienić jego skalę w kierunku dowolnej osi.
    7. x - pozwala na anulowanie zmian.

Modyfikacje bloku wymagają surowców, które można przekazać z ekwipunku Mecha. Po zakończeniu modyfikacji, w sekcji “Material Stock / Cost Statistics pojawią się wymagane materiały. Dwa przyciski pod spodem służą do przekazania kolejno połowy surowców z ekwipunku i całości. Uwaga! Nie można odzyskać surowców przekazanych do kreatora.

Zastosowanie wyglądu mecha, odbywa się za pomocą przycisku “Apply Mecha Design”. 

Jeżeli na przycisku pojawił się napis “Not enough material”, oznacza to, że brakuje Ci surowców do wszystkich zmodyfikowanych części. Zmiana samego koloru jest bezpłatna.

Panel “Save Mecha Blueprint” pozwala na zapisanie szablonu. Warto to zrobić, aby móc powrócić do edycji. Szablony są zapisywane jako fizyczne pliki na dysku i przycisk “Open Folder in Explorer” pozwala na ich wyświetlenie. Dzięki temu rozwiązaniu, możemy z łatwością udostępniać czy wgrywać gotowe szablony od innych graczy.