Przejdź do treści

Timberborn - Nawadnianie terenu

Autor: Daimos , utworzone: 4 Styczeń, 2023

Tylko zielony, czyli nawodniony teren pozwala na uprawę roślin. Potrzebujesz bardzo dużo takiego terenu, a budowanie się wzdłuż rzeki nie zawsze jest możliwe. Na szczęście każdy obszar, nawet na wzniesieniach można skutecznie nawadniać. 

W przypadku płaskich terenów, lub takich, które można wyrównać za pomocą niewielkiej ilości dynamitu możesz zastosować tunele nawadniające. W innym wypadku sprawdzą się również mini zbiorniki na wodę, które można uzupełniać za pomocą pracownika, bądź pompą zasilaną energią.

Do nawadniania terenu, należy utworzyć dowolne zbiorniki wodne, a najlepiej takie, które będą się utrzymywały w trakcie suszy. Aby to zrobić, potrzebujesz dynamitu -  jest bardzo ważnym elementem gry, bo dopiero po jego odblokowaniu możemy wpływać na ukształtowanie terenu. Możliwość zasypywania terenu nie jest tak istotna, ponieważ już na samym początku można budować “groble”, które są prawie odpowiednikiem zwykłego terenu. Prawie - ponieważ nie można na nich sadzić roślinności. 

Jest jednak jeden sposób bez wykorzystania dynamitu i od niego zaczniemy.

Nawadnianie terenu we wczesnej fazie gry - małe zbiorniki

Zanim odblokujesz dynamit, minie trochę czasu. Nie znaczy to, że nie można od razu nawodnić terenu. W grze istnieje budynek: “Irrigation Tower” Wieża nawadniająca, który na to pozwala, ale nie jest wydajny i istnieje dużo lepszy sposób.

Wystarczy utworzyć chociaż jeden kwadrat z wodą i możesz to zrobić bez wysadzania dynamitem. 

Zbuduj 4 bloki za pomocą Grobli jak na poniższej grafice, a na jednym z nich zbuduj Wylewacz (Water Dump). 

Timberborn - Wylewacz

Timberborn - Wylewacz 2

Na koniec połącz budynek ścieżką, konieczne będą również schody.

Pracownik przyniesie wodę i wypompuje ją w wyznaczone miejsce. Kiedy woda uzyska maksymalny poziom, możesz zatrzymać budynek, aby zwolnić pracownika. Jeśli poziom wody znacząco się obniży, uruchom budynek ponownie.

Timberborn - Wylewacz / Zasięg

Nawodnienie obejmie okrąg o średnicy 15 pól. W budynku zostanie również zmagazynowane do 15 jednostek wody, więc jak tylko poziom wodny spadnie i przydzielisz z powrotem pracownika, od razu zapełni zbiornik. Możesz zbudować wyższą konstrukcję, wtedy woda starczy na dłużej. 

Jak odkryjesz dynamit, możesz groble zastąpić wysadzając jeden blok terenu, ale nie ma to większego sensu bo na tym etapie gry, dużo lepiej tworzyć już tunele nawadniające.

Nawadnianie za pomocą tuneli

Idealnym sposobem na nawadnianie jest tworzenie tuneli wypełnionych wodą. W związku z tym ważnym priorytetem w grze jest wytwarzanie dynamitu. Nie spiesz się z tym, ponieważ wymaga to wielu punktów badań i metalu. Wspominam o tym na samym początku, dlatego że warto mieć w głowie plan rozwoju wioski, żeby później nie burzyć budynków.

Timberborn - Zasięg nawodnienia

Jeden kwadrat wody, nawadnia około 15 pól terenu. Ta liczba zmniejsza się, zależnie od tego na jakiej głębokości jest woda.

15 pól zostaje nawodnionych, a liczba spada zależnie od głębokości dlatego nie polecam trzymać się dokładnie tego odstępu. Tworząc tunele z założeniem nawodnienia na 10 pól jest wystarczającym odstępem, a wielu graczy tworzy dużo mniejsze. Dzięki czemu możemy utrzymać zielony teren nawet przy niskim poziomie wody nawet -3.

Skoro zakładamy nawadnianie na odległość 10 pól, to tunele tworzymy z odstępem 20. W końcu nawadniamy teren z dwóch stron. Oczywiście taki tunel musi zaczynać się od samej rzeki, aby woda mogła swobodnie przepływać bez konieczności nawadniania pompami.

W miejscu gdzie zaplanujesz tunele zniszcz ścieżkę, ułóż dynamit i zdetonuj go jak tylko bobry zakończą pracę. 

Timberborn - Budowanie tunelu 1

Zmniejszysz poziom gruntu w tym miejscu o 1. Aby utworzyć tunel o głębokości 2, musisz ponownie położyć dynamit. Jeżeli tunel ma połączenie z ujściem wody, to od razu zostanie zapełniony:

Timberborn - Budowanie tunelu 2

Timberborn - Budowanie tunelu 3

Tunele nie muszą zabierać miejsca pod budowę, ponieważ można je budować pod ścieżkami. Zależnie od głębokości, wystarczy że teraz wybudujesz w tym miejscu odpowiednie platformy, a na nich ścieżki:

Timberborn - Budowanie tunelu 4

Platformy są 1,2 i 3 poziomu. Więc musisz dobrać odpowiednią zależnie od głębokości tunelu. Platformy można również budować jedna na drugiej, więc jeśli z jakiegoś powodu nie odblokujesz wszystkich, możesz korzystać tylko z pierwszej. 

Timberborn - Tunel z siecią energetyczną 1

Polecam od razu budowę sieci (Power Shaft) na dnie, dzięki czemu możesz się do niej podłączyć w dowolnym miejscu. 

Timberborn - Tunel z siecią energetyczną 2

Nie musisz niszczyć budynków, aby utworzyć tunele nawadniające. Jeśli od razu zaplanujesz gdzie mają być budując ścieżki w odpowiednim miejscu, to możesz je później zburzyć, utworzyć tunele i postawić ścieżkę od nowa.

Planowanie na samym początku gry

Mamy w takim razie dwie możliwości - małe zbiorniki i tunele nawadniające. Tunele to wersja finalna tego, co powinno się znaleźć w Twojej osadzie. Jeżeli zaplanujesz ścieżki na początku gry to wdrożysz je bez problemu na każdym etapie. 

Tunel o głębokości 1, nawadnia 15 pól. Ta liczba spada zależnie od głębokości więc załóż bezpiecznie liczbę 10 do głębszych terenów. W związku z tym od razu po rozpoczęciu gry utwórz ścieżki główne, które w przyszłości zamienisz na tunele. Ułóż je oddalone od siebie o 20 pól, dzięki czemu każdy tunel nawodni połowę terenu pomiędzy. 

Kiedy zaplanujesz w którym miejscu znajdą się pola i drzewa, to wybuduj od razu w centralnych miejscach tymczasowe zbiorniki na wodę do nawadniania (opisane na samym początku). 

Po odblokowaniu dynamitu, zamieniaj kawałkami ścieżki na tunele. Pamiętaj, aby robić to sprawnie, mieć dostępne surowce od ręki i mieć wolnych budowniczych. Burząc kluczowe ścieżki możesz odciąć dostęp do istotnych budowli, więc czasami warto zrobić obejście w formie alternatywnej drogi.

Wysychanie tuneli

Przychodzi susza i niestety tunele będą wysychać. Jak zadbać o zapas wody, dowiesz się z poradnika:

Planując odpowiednio tunele, możesz wydłużyć czas przez który utrzymuje się woda i to znacząco.

Jeżeli wykopiesz tunele na głębokość 2 pól i przez cały czas masz uruchomione pompy wodne do wydobywania wody, to zamiast wysychać, woda zostanie przez Ciebie po prostu zebrana. Dlatego przed suszą warto zrobić duży zapas wody dla bobrów w osobnych magazynach, a w pewnym momencie możesz po prostu wyłączyć pompy.

Innym sposobem jest pogłębienie tuneli do 3 pól. Pompy wodne działają dla frakcji Folktails na maksymalnej głębokości 2. Więc kiedy woda spadnie do najniższego poziomu, dalej będzie nawadniać pola uprawne, ale wydobycie się zatrzyma.