Przejdź do treści
Forza Horizon 5 vs FH4

Co nowego w Forza Horizon 5 w porównaniu z poprzednią częścią?

Autor: Daimos , utworzone: 18 Grudzień, 2021

Forza Horizon 5 to kilka oczywistych zmian, jak np. nowy świat, ale wiele osób po chwili rozgrywki zauważy podobieństwo do starej części. Oczywiście silnik gry mamy ten sam (chociaż odświeżony), ale wprowadzono kilka nowości, które pozytywnie wpływają na naszą rozgrywkę.Czy na plus? Odpowiem popularnym tekstem "to zależy", w każdym razie większość zdecydowanie tak.

Zmodyfikowane przeglądanie tuningów

Przeglądając tuningi widzimy teraz dużo więcej statystyk niż w poprzedniej części. Mamy teraz oznaczenie z typem opony: zimowe/terenowe i rodzajem zawieszenia. W FH4 było to niemożliwe i bardzo uciążliwe, bo trzeba było oceniać to na oko, oglądając uważnie bieżnik. Gorzej w przypadku zawieszania, bo nawet po pobraniu tuningu nie mieliśmy 100% pewności czym jeździmy. Niektóre samochody po prostu z natury siedzą bardzo nisko, albo wysoko i ciężko było określić jakie jest zamontowane zawieszenie. Próbując otworzyć szczegóły tuningu, musieliśmy go usunąć, ponieważ edycja była zablokowana, ale to samo czeka nas w nowej części.

Oprócz tego symulator osiągów oblicza dokładnie maksymalną prędkość pojazdu, więc nie musimy się opierać jak wcześniej na samej nazwie tuningu. Czasy kiedy gracze wpisywali przekłamane wartości w nazwie już minęły, co jest dużym plusem.

Oznaczenie opon w garażu

Wiemy już jakie opony są w pobieranym tuningu, wiemy też jakie wybieramy kiedy sami modyfikujemy samochód, ale po pewnym czasie zdarza się zapomnieć. Kiedyś dobrym rozwiązaniem było oznaczanie samochodu charakterystycznym znaczkiem na lakierze, albo całym malowaniem/kolorem karoserii. Teraz przy każdej miniaturce pojawia się dodatkowa ikonka z typem opon i to niezależnie od pory roku.

Pory roku z podziałem na regiony

Od razu odpowiadam na często zadawane pytanie: Czy można zmienić porę roku w grze Forza Horizon 5? Odpowiedź brzmi nie. W dalszym ciągu nie jest to możliwe w otwartym świecie, ale możemy przenieść się w inne miejsce, gdzie są zupełnie inne warunki pogodowe.

Pory roku oznaczają określone warunki atmosferyczne, jak to jest faktycznie w Meksyku:

  • Wiosna - sezon upalny
  • Lato - sezon deszczowy
  • Jesień - sezon burzowy
  • Zima - sezon suchy

Wcześniej pora roku oznaczała np. śnieg na całej mapie. Teraz jest to dużo bardziej zróżnicowane i np. w zimie mamy lodowisko na stadionie, śnieg w okolicach wulkanu, ale na wschodzie jest słonecznie. Burze piaskowe pojawiają się w sezonie zimowym na zachodzie mapy. W sezonie jesiennym napotkamy tropikalne burze na wschodzie. Odwieczny problem dla osób, które nie lubią trudnych, czy zmiennych warunków został rozwiązany, bo teraz wystarczy przenieść się na inną część mapy. Dzięki temu nie ma takiego przytłoczenia zmianą sezonu. Bardzo przyjemne urozmaicenie rozgrywki, bez narzucania warunków pogodowych dla całego otwartego świata.

Dodatkowe festiwale

Festiwali jest więcej, a dokładnie 6 i każdy ma swoją specjalność:

  • Mexico (Mainstage)
  • Apex (Road Racing)
  • Wilds (Dirt Racing)
  • Baja (Cross-Country Racing)
  • Rush (PR Stunts)
  • Street Scene (Street Racing)

Cała mapa podzielona jest na sześć regionów, a festiwale tworzą w każdym z nich pewnego rodzaju stolicę. Nie wszystkie są odblokowane od razu, ale nie jest to skomplikowane, wystarczy zdobyć trochę punktów wyróżnień wykonując wyzwania z mapy. W teorii jest to ciekawe urozmaicenie, bo dla tych co nie grali przypomnę, że w poprzedniej części mieliśmy jeden festiwal. W praktyce jednak nie robi to wielkiej różnicy poza wizualną oprawą i podziałem dodatkowych wyzwań na kategorie.

Zmiany w edytorze malowań

Również i w FH5 możemy tworzyć dowolne malowania, wektory, ale dodatkowo możemy je zaimportować z poprzedniej części FH4. Więc jeśli masz jakieś prace, które zajęły Ci masę czasu to nic straconego. Za pomocą importera przeniesiesz je bez problemu do nowej części gry.

Sam edytor przeszedł lekki redesign, przesunięto część elementów na lewą stronę, strony samochodu są widoczne na górze ekranu, poza tym nic szczególnego się nie zmieniło.

Rozbudowany system osiągnięć

W FH4 mieliśmy masę wyróżnień. Teraz dostajemy jeszcze więcej, z podziałem na wiele kategorii. Warto sobie przejrzeć najważniejsze, chociażby te, które mogą odblokować darmowe samochody. Niektóre z wyzwań można wykonać tylko w konkretnej porze roku, np. jest zadanie, które polega na rozbijaniu bałwanów, choinek i cukierków dowolnym samochodem marki Mazda. Jest to możliwe do wykonania tylko w zimie.

Zdobywanie osiągnięć to jedyny sposób, aby odblokować wszystkie festiwale. Zadania są dosyć zróżnicowane, bo polegają na rozbijaniu przedmiotów, robieniu zdjęć, wyścigów, kupowaniu domów, poszukiwaniu nowych miejsc i wiele innych.

Wysyłanie prezentów

Co można zrobić z niechcianym samochodem? Wcześniej mogliśmy wyrzucić, albo sprzedać na aukcji. W FH5 możemy oddać go jako prezent. Wielu graczy zadaje pytanie: Jak przekazać prezent dla konkretnego gracza? I tutaj niestety muszę Was rozczarować, bo nie można. Prezenty rozdajemy dla losowych graczy, a możemy wskazać jedynie ich grupę, np. dla graczy powracających, nowych itd. Czy jest z tego jakiś pożytek? Dla obdarowanych graczy oczywiście, zawsze możesz dostać od nich podziękowanie, a ich suma wyświetla się dumnie w głównym menu. Dodatkowo w ostatnim sezonie pojawiło się nietypowe wyzwanie, aby rozdać jak najwięcej prezentów i liczyła się suma całkowita wszystkich graczy. Po przekroczeniu odpowiedniego progu, wszyscy otrzymali bonusowe samochody.

Zawody online

Ranking i ligi

Zawody rankingowe zostały całkowicie usunięte. Teraz pogramy po prostu w zawody online, bez żadnej ligi i dodatkowych punktów. Każdy ma swoją opinię na ten temat, mi osobiście to się podoba. Gracze, którzy chcieli mieć wyższą pozycję w lidze przeskakiwali po zawodach i jak tylko zaczynali przegrywać to opuszczali rozgrywkę, aby nie stracić punktów. Ściganie się z takimi osobami było bardziej nerwowe niż rozrywkowe.

Zawody na placu zabaw

Tutaj mały minus, chociaż może nie dla wszystkich. Nie wszyscy wiedzą, ale już w FH4 były indywidualne zawody na placu zabaw. Opcja była dostępna tylko wtedy, kiedy tworzyliśmy zawody w konwoju. Teraz dołączając się do gier na placu, możemy trafić losowo na indywidualne lub drużynowe. Szkoda, bo będąc ze znajomymi w konwoju, nie zawsze chce się grać przeciwko sobie, ale dla niektórych graczy może to być zaleta.

Zmodyfikowane osiągi samochodów

Twój ulubiony samochód z FH4, niekoniecznie będzie dalej taki dobry w FH5. Przykładowo Ferrari 599XX Evolution było obowiązkowe do bicia rekordów prędkości. Teraz lepiej sprawuje się Koenigsegg Jesko i na ten moment jest nie do pobicia do skoków (gdzie mamy dobry rozpęd z ulicy) i do fotoradarów. Bone Shaker nie jest już zablokowany w zawodach online, widać wyraźnie, że jego osiągi zostały zmniejszone, ale uważajcie! Wiele osób dalej pamięta, że Bone Shaker był samochodem nie do pobicia i osobiście dostałem reprymendę od pewnego gracza, za wykorzystanie go w zawodach! Nie mogę tego przeboleć, śni mi się to każdej nocy i od tamtej pory nie używam już Bone Shaker`a, bo po co denerwować innych graczy ;)

Zmian jest sporo, dobranie najlepszych samochodów nie będzie proste. Jak tylko będzie to już jasne i oczywiste to zamieszczę listę najlepszych.

Czy to wszystko?! Nie

Zmian jest dużo więcej, ale nie spodziewajcie się rewolucji. Lista wybranych zmian:

  • Bardziej rozbudowany system konfiguracji postaci.

  • Dużo większa mapa, bo ma około 107km2 (to więcej niż np. z GTA V). W poprzedniej części mapa miała 72km2.

  • Dostęp z platformy Steam w dniu premiery.

  • Kilka różnych Forzathonów w jednym momencie, w różnych miejscach na mapie, a do tego tematyczne. Świetne rozwiązanie, bo np. jeśli nie lubisz driftować, nie robisz zawodów driftowych.

  • Automatyczne tuningi - samochód można jednym kliknięciem stuningować, bez konieczności pobierania ich od innych graczy.