Przejdź do treści
Dyson Sphere Program - Prologue

Dyson Sphere Program - Poradnik dla początkujących

Autor: Daimos , utworzone: 13 Listopad, 2022

Dyson Sphere Program to ciekawa propozycja dla miłośników gier w stylu Factorio. Swobodne budowanie i planowanie wielkiej bazy nie jest takie proste i na początku warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami. Ten poradnik wprowadzi Cię w podstawy gry, produkcję i badania. Pamiętaj, że Twoja pierwsza baza nie będzie idealna, więc próbuj i nie przejmuj się, kiedy okaże się, że wszystko trzeba przeprojektować. Cała gra polega na tym, aby usprawniać wszelkiego rodzaju łańcuchy produkcyjne i właśnie to jest w niej ciekawe.

Porady zostały przygotowane w oparciu o aktualną wersję gry z listopada 2022 - v0.9.27. Gra jest jeszcze w fazie wczesnego dostępu, ale nie natknąłem się na żadne błędy, czy braki, które by źle wpływały na samą rozgrywkę. 

Jak zacząć grę

Dyson Sphere Program rozpoczyna się od wygenerowania gwiazdozbioru. Generowanie ma element losowy, ale najważniejsze dla Ciebie to skupić się na tym, jak trudnej rozgrywki oczekujesz. Poziom trudności zależy jedynie od ilości dostępnych surowców, więc na pierwszym ekranie, najważniejszy jest suwak “Resource Multiplier”, który oznacza mnożnik surowców. Krótkie wyjaśnienie wszystkich pozycji podczas generowania świata, na ekranie “Set Destination”:

Dyson Sphere Program - Map Generator

Cluster Seed - jest to unikalny kod wygenerowanej mapy. Jeżeli Ci się spodoba, możesz go wykorzystać później, albo przekazać znajomemu. Możesz również poszukać w internecie popularnych kodów i skorzystać z takich, które są polecane przez innych.

Number of stars - liczba gwiazd w galaktyce. Czym więcej gwiazd, tym więcej planet. To oznacza również większą liczbę surowców. Jednak nie przykładaj do tego wielkiej wagi na start, ponieważ zabudowanie wszystkich gwiazd przy minimalnej ilości to byłoby niesamowite osiągnięcie. 

Resource multiplier - to o czym wspominałem wcześniej. Główny suwak do ustawiania poziomu trudności. Jeżeli chcesz prawie sandboxową rozgrywkę to ustaw go maksymalnie w prawo. Ustawienie “infinite” sprawi, że surowce na planecie nigdy się nie skończą. Brzmi świetnie, ale z takim ustawieniem nie będziesz miał zbyt dużej potrzeby, aby podróżować poza układ słoneczny, a to jest również ważny element gry.

Sandbox mode - Tryb piaskownicy, który został dodany do gry w 2022 roku. Możesz wykorzystać ten tryb do zabawy, testowania i planowania. Dobry sposób, aby swobodnie tworzyć nowe blueprinty (szablony, które można później wykorzystać do szybkiego budowania całych kompleksów). Tryb umożliwia odblokowanie wszystkich badań, szybkie i swobodne podróżowanie w dowolne miejsce, natychmiastową budowę i nieskończone surowce. Nie traktuj tego typu jako część rozgrywki, to tylko plac testowy.

Metadata contribution - kiedy zmienisz ustawienie Resource Multiplier, to zauważysz pewnie zmianę Metadata Contribution (zaraz pod Sandbox Mode). Metadata to bonus, który uzyskasz w swojej grze i umożliwia darmowe odblokowanie technologii kiedy rozpoczniesz grę od nowa. Bonus jest wyliczany na podstawie Twojej produkcji Matrix (kostek do badań). Czym więcej produkujesz, tym więcej Metadata otrzymasz. W zależności od ustawienia zasobów, możesz uzyskać różną ilość tego bonusu. Pamiętaj, że jest on do jednorazowego wykorzystania.

Cluster Address - ID Twojego układu, generowany na podstawie wszystkich powyższych ustawień.

Rozpoczęcie rozgrywki

Po wybraniu ustawień, gra zaczyna się od krótkiego intro wprowadzającego. Twój mech leci w kierunku Twojej startowej planety. W pewnym momencie prologu przejmiesz kontrolę nad rakietą, ale chodzi jedynie o dotarcie do planety, która znajduje się przed Tobą.. Dla niecierpliwych mała wskazówka, przechodząc do głównego menu (ESC), pojawia się opcja “Skip prologue”, która umożliwia pominięcie prologu.

Pierwsze kroki na planecie

Po wylądowaniu na startowej planecie, możesz przejrzeć dostępny tutorial i wiadomości pojawiające się w prawym górnym rogu. Jeżeli jest to Twoja pierwsza rozgrywka, to warto wszystko przeczytać. W grze sterujesz żółtym mechem (standardowo, bo możesz go dowolnie kolorować) za pomocą klawiszy WSAD. Spacja umożliwia podskoczenie, co ułatwia pokonywanie przeszkód.

Po lądowaniu na planecie zostanie platforma od Twojej rakiety. Kliknij na niej PPM, aby ją rozmontować, ponieważ nie nadaje się już do dalszego użytku i tylko zajmuje miejsce. Po demontażu otrzymasz trochę surowców i wydajne paliwo do Twojego Mecha. Na potrzeby tego poradnika zakładam, że tego nie zrobisz od razu. Dzięki temu dowiesz się jak samodzielnie pozyskać pierwsze surowce.

Twoja planeta została wygenerowana losowo, więc rozmieszczanie surowców jest za każdym razem inne.

Na początek przejdź od razu do zbadania pierwszej technologii, która umożliwi budowanie podstawowych struktur:

Dyson Sphere Program - Tech tree
  1. Przejdź do drzewa technologii (największa ikonka w prawym dolnym rogu, lub przycisk “T”).
  2. Wybierz odblokowane badanie, jest maksymalnie po lewej na drugiej pozycji: Electromagnetism.
  3. W polu “Research consumption” jest informacja jakich surowców potrzebujesz, aby ukończyć badanie.
  4. Kliknij w przycisk “Activate” i badanie się rozpocznie.

Badanie wykona się dopiero, kiedy uzyskasz wszystkie potrzebne surowce.

Wytwarzanie komponentów

Do pierwszego badania potrzebujesz 10 sztuk Cewki Magnetycznej (Magnetic Coil). Aby dowiedzieć się jakie surowce są Ci potrzebne, przejdź do okna “Replicator” (przycisk F, lub ikona młotka i zębatki w prawym dolnym rogu). Możesz również najechać na komponent, aby zobaczyć szybką podpowiedź.  

Dyson Sphere Program - Inventory

Poniższy akapit jest dla dociekliwych, możesz go swobodnie pominąć, aby od razu przejść do produkcji:

Replicator, to miejsce, z którego możesz tworzyć wszystkie potrzebne komponenty i budynki. Kiedy klikniesz w ikonkę Magnetic Coil, zauważysz że produkuje się to z dwóch elementów: Magnes (Magnet) oraz sztabka miedzi (Copper Ingot). Najeżdżając myszką na te elementy, możesz szybko podejrzeć z czego się je wytwarza, lub wybrać je w głównym oknie. Nie musisz wytwarzać wszystkich komponentów, wystarczy że zdobędziesz podstawowe surowce i klikniesz produkcję cewki magnetycznej (Magnetic Coil). Twój mech automatycznie wykona wszystkie potrzebne komponenty.

Teraz czym są podstawowe surowce? To te, które można wydobyć na Twojej planecie. Po najechaniu na komponent, możesz je zidentyfikować patrząc na opis pod nazwą: Natural Resource.

Wróćmy jednak do produkcji cewki magnetycznej. Sprawdzając potrzebne surowce wymagane jest: Magnes (Magnet) oraz sztabka miedzi (Copper Ingot). Jedno i drugie to komponent, pod nazwą mają wpisane “Material”, więc również wymagają innych elementów. Magnes produkuje się z rudy żelaza, a cewkę z rudy miedzi i to są właśnie podstawowe surowce.

Do wytworzenia masz 10 cewek (Magnetic Coil). Potrzebujesz 10 magnesów (Magnes) i 5 sztabek miedzi (Copper Ignot). Do zebrania jest 10 rudy żelaza i 5 rudy miedzi.

Ręczne wydobywanie surowców

Po rozmontowaniu platformy z miejscu rozpoczęcia rozgrywki, od razu uzyskasz potrzebne materiały. Poniżej opisałem jak zebrać takie surowce ręcznie, abyś zapoznał się z mechaniką gry.

Ruda żelaza to niebieskie złoże wyglądające jak kryształki, ruda miedzi to złoże czerwone (powiedzmy :) ). 

Dyson Sphere Program - Raw resources

Kliknij prawym przyciskiem myszki na złoże, a Twój mech rozpocznie zbieranie.

Po uzyskaniu 10 rudy żelaza i 5 rudy miedzi, wróć do okna z replikatorem (Replicator) (F).

Uruchomienie pierwszego badania

Dyson Sphere Program - Replicator

Po uzyskaniu potrzebnych surowców, w replikatorze możesz wytworzyć 5x wymagany materiał. To wystarczy, ponieważ na drzewku wytwarzania, zauważ małe oznaczenie x2 pod ikonką cewki magnetycznej (Magnetic Coil). Oznacza to, że każde wytworzenie produkuje dwa materiały. W rezultacie otrzymasz 10 sztuk.

Po kliknięciu 5x w przycisk “Produce”, mech rozpocznie produkcję wszystkich potrzebnych materiałów. Potrwa to kilka sekund, a wytworzone materiały od razu zostaną przekazane do badań. Po zakończonym badaniu otrzymasz komunikat, że możesz stworzyć 3 nowe budowle: elektrownię wiatrową (Wind Turbine), słup energetyczny (Tesla Tower) i kopalnię (Mining Machine). Jako dodatkowy bonus, w Twoim ekwipunku pojawiły się wszystkie te budynki, więc możesz je od razu wybudować.

Budowanie

Budynki tworzy się w replikatorze. Po wykonaniu pierwszego badania, do Twojego ekwipunku dodano kilka z nich więc można przejść do pierwszej budowy.

Budynki możesz wybrać z dolnego menu, które jest podzielone na kategorie, lub z ekwipunku, albo replikatora (Replicator).

Zacznijmy od budowy kopalni

  1. Kliknij w drugą kategorię z menu budowy i wybierz kopalnię
  2. Wybierz odpowiednie miejsce obok złoża rudy żelaza

Dyson Sphere Program - Building mine

Obracaj budynek za pomocą “R”, aby pokrył on maksymalną liczbę surowca. 

Każde wciśnięcie R obraca budynek o 45 stopni. Aby obracać go swobodnie, trzymaj SHIFT i jednocześnie naciskaj R. Dzięki temu ustawisz kopalnię w taki sposób, że obejmie ona więcej złóż. Czym więcej złóż obejmuje kopalnia, tym szybsze wydobycie. Każde pokryte złoże pozwala na wydobycie 30 sztuk / minutę. Dwa złoża dają już 60szt./min. czyli 1 sek.

Dyson Sphere Program - Building turbine

Po ustawieniu kopalni, zauważysz żółtą ikonę, wskazującą brak zasilania. Kopalnia potrzebuje energii, aby poprawnie funkcjonować. Przejdź do pierwszej kategorii budynków i wybierz elektrownię wiatrową (Wind Turbine), a następnie postaw ją w zasięgu kopalni (dzięki temu, nie musisz stawiać słupów energetycznych).

Łańcuchy produkcyjne

Cała gra polega na tym, aby tworzyć coraz bardziej skomplikowane łańcuchy produkcyjne, złożone z budynków różnego typu. Najważniejszą wskazówką na początek jest rozpoznanie i zaplanowanie produkcji. 

Rozpoznanie

Wybierz materiał, który chcesz produkować i sprawdź z czego się składa. Musisz sprawdzić każdy potrzebny materiał do produkcji i zweryfikować w jakim budynku można je wytwarzać. Część materiałów jest wytwarzana w hutach, część w budynku montującym (Assembler). Aby to sprawdzić, zerknij na opis materiału i pozycję “Made in”. Przykładowo opis “Made in: Smelting Facility” oznacza, że produkcja odbywa się w hucie (Smelter). “Made in: Assembler “ to budynek montujący (Assembler). Dodatkowo umieszczenie w opisie: “Hand-make Replicator” oznacza, że materiał można wytwarzać w replikatorze, czyli ręcznie za pomocą Mecha. Jeśli tego dopisku nie ma, materiał jest wtedy dodatkowo na czerwonym tle w oknie replikatora i można go produkować tylko w przeznaczonych do tego budynkach.

Planowanie produkcji

Jeśli już wiesz z czego składa się dany materiał i gdzie go się produkuje, zaplanuj dokładnie rozmieszczenie i ilość potrzebnych budynków. To jest największe wyzwanie w całej grze. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  1. Budowanie na oko :) Stawiaj po prostu pewną liczbę budynków i dostawiaj kolejne, w momencie kiedy będziesz miał za mało danego surowca. Zaletą tego rozwiązania jest to, że możesz po prostu budować bez wykonywania żadnych obliczeń. W ten sposób niestety nigdy nie wykorzystasz w 100% budynków i surowców w stosunku do czasu. 
  2. Budowanie idealnych łańcuchów produkcyjnych - Oblicz dokładną liczbę budynków, która jest potrzebna do wyprodukowania danego materiału. Bierze się tu pod uwagę liczbę potrzebnych materiałów i czas potrzebny do produkcji. Dzięki temu można wybudować łańcuch, który będzie składał się z idealnej liczby budynków potrzebnych do produkcji konkretnej liczby materiałów. 

Pierwsza metoda jest dobra na początek i czasami dla przyspieszenia procesu warto z niej korzystać.

Przykład idealnego łańcucha dla materiału “Circuit Board”:

1 Assembler produkuje “Circuit Board” w 1s. Do tego potrzebuje 2x Sztabki Żelaza (Iron Ingot) i Sztabki Miedzi (Copper Ingot). Więc tyle tych surowców w sekundę musimy wyprodukować, aby Assembler pracował efektywnie bez żadnej przerwy.

Sztabki żelaza i miedzi produkowane są w piecach, każda z prędkością 1 sztaba na sekundę. W takim razie idealnym łańcuchem produkcyjnym jest:

  1. 2x Huta (Smelter) z produkcją Sztab Żelaza (Iron Ingot)
  2. 1x Huta (Smelter) z produkcją Sztab Miedzi (Copper Ingot)
  3. 1x Budynek Montujący (Assembler) z produkcją płytek (Circuit Board).

W takim zestawieniu, budynek montujący będzie miał dostarczoną idealną liczbę produktów w każdej sekundzie.

Podsumowanie

Wiesz już jak zdobyć podstawowe surowce, stawiać budynki i badać nowe technologie. To wprowadzenie do Dyson Sphere Program powinno wystarczyć dla osób, które stawiają pierwsze kroki w grze. W dalszych etapach gry dąż do tego, aby odblokować wszystkie technologie i ulepszenia Mecha. Celem i pewnego rodzaju fabułą gry jest utworzenie tzw. Dyson Sphere - odblokujesz taką możliwość w bardziej zaawansowanych badaniach technologicznych. Więcej informacji znajdziesz w naszych pozostałych poradnikach, dobrego budowania!

 

Podsumowanie - To The Point

  • Po wylądowaniu rozbierz platformę, która pozostała z Twojej rakiety klikając w nią prawym przyciskiem myszki. Uzyskasz dzięki temu pierwsze surowce, które pozwolą na ukończenie pierwszego badania.
  • Przejdź do drzewa technologii (T) i uruchom pierwsze dostępne badanie “Electromagnetism”, aby odblokować możliwość budowania. 
  • Wytwórz 10szt. materiału o nazwie Cewka Magnetyczna (Magnetic Coil). Wytworzone cewki zostaną automatycznie zużyte w celu ukończenia badania.
  • Możesz wydobywać surowce za pomocą Mecha, wystarczy że klikniesz prawym przyciskiem myszy na dowolnym złożu. Dotyczy to również drzew i krzewów, które mogą posłużyć jako paliwo dla Twojego Mecha.
  • Po zakończeniu badania wybuduj pierwszą kopalnię w pobliżu dowolnego złoża (np. niebieskie kryształki, to ruda żelaza).
  • Stawiając budynek, można go obracać przyciskiem “R”, co skutkuje obrotem o 45 stopni.. Przytrzymaj “SHIFT” i naciśnij “R”, aby obracać płynnie.
  • Badaj coraz więcej technologii i automatyzuj produkcję wszystkich komponentów.