Przejdź do treści
Timberborn - Forest Art

Timberborn - Poradnik dla początkujących

Autor: Daimos , utworzone: 9 Grudzień, 2022

Timberborn to city builder, który pochłonie sporo Twojego czasu. Poradnik zawiera wskazówki do gry, które pomogą Ci rozpocząć rozgrywkę w najłatwiejszy sposób. Tutorial w grze jest podstawą którą warto ukończyć, ale obejmuje tylko podstawy rozgrywki. Jeżeli chcesz uniknąć podstawowych błędów i odpowiednio przygotować Twoją osadę na nadchodzącą suszę to zapraszam do lektury. 

Pierwszy wybór jaki Ciebie czeka to poziom trudności gry. Tryb Normalny nadaje się również dla początkujących graczy, więc warto od tego zacząć. Łatwy poziom może okazać się w pewnym momencie monotonny, ze względu na łagodne susze. Ale bez obaw, nie są one takie straszne jak pozna się już mechanikę gry.

Zaktualizowane pod Update 3

Wybór mapy

Na samym początku, jedna z map ma oznaczenie “Zalecana” = Plains. Faktycznie mapa jest idealna do rozpoczęcia przygody z grą. Jest jedną z największych i zróżnicowanie terenu nie jest tak wielkie.

Początkowa lokalizacja jest przy samej rzece, którą łatwo można wykorzystać na nadchodzące susze.

Timberborn - Plain

Po drugiej stronie rzeki znajduje się rozległy w miarę płaski teren, który pozwoli na zbudowanie ogromnego miasta. Dosyć blisko są również punkty zbierania złomu.

W zasięgu pierwszego dystryktu są też dwie doliny, które można wypełnić wodą, co stworzy dodatkowy zbiornik wodny:

Timberborn - Plain 2

Mniejsze wgłębienie można odblokować od razu, co zresztą polecam zrobić. Wystarczy kliknąć na blokadzie i zniszczyć ją. Zwiększy to zielony/nawodniony teren, dzięki czemu już od samego początku można wybudować więcej pól uprawnych.

Budynki na początek i gdzie je stawiać

Tutorial w grze świetnie wprowadza i sugeruje co warto wybudować. Warto jednak wszystko sobie zaplanować i już na samym początku zastanowić się gdzie budować.

Zatrzymaj czas w grze (spacja) i rozejrzyj się po mapie. W poradniku zakładam, że jest to Plains, ale postaram się przedstawić ogólne zasady.

W momencie kiedy odblokujesz pierwszą blokadę na mapie Plains, poszerzy się zielony teren. Zrób to na samym początku aby zobaczyć jaki finalnie obszar został nawodniony.

Zielona część mapy, to miejsca w których należy sadzić wszelkiego rodzaju roślinność. Najważniejsza jest żywność, ale kawałek musisz przeznaczyć również na drzewa, które są podstawowym surowcem przez całą rozgrywkę.

Wyschnięta część mapy nadaje się do budowy wszystkich budynków, ponieważ nie muszą one stać na nawodnionej części. Nawet samo gospodarstwo warto postawić na wyschniętym terenie, zaraz przy granicy z zieloną częścią. Na tej części mapy nie można nic posadzić, cała roślinność obumiera. Teren wyschnięty można nawodnić, ale o tym w osobnym poradniku.

Dodatkowym elementem mapy jest sama rzeka. Na jej brzegu należy ustawić pompy wodne, które są niezbędne już na samym początku gry. Dzięki nim, bobry wydobywają wodę pitną, a jest ona konieczna do przeżycia. Od czasu do czasu Twoim mieszkańcom spada nawodnienie i jeżeli nie znajdą oni zmagazynowanej wody, to mogą umrzeć.

Pamiętaj, że budynki muszą być połączone ścieżką z Urzędem Dzielnicy. Ścieżka jest darmowa i buduje się od razu po jej wytyczeniu, bez wykorzystania robotników.

Przejdźmy więc teraz to tego, co na samym początku trzeba wybudować:

  1. Stanowisko drwali - Jedno, dwa stanowiska drwali na samym początku to podstawa. Za pomocą zebranych kłód, bobry będą mogły wybudować kolejne budowle. Pamiętaj o oznaczeniu terenów, z których drwale mogą wycinać drzewa. Możesz śmiało zaznaczyć wszystko co w ich zasięgu, a w późniejszym etapie wyznaczysz miejsca dla nowych sadzonek. Blisko tego stanowiska postaw również Skład Kłód (Po aktualizacji jest to po prostu skład, w którym musisz wybrać kłody jako magazynowany towar). Nie dużo kosztuje, a pozwoli na magazynowanie ściętego drzewa.
    Drwale mogą również wycinać uschnięte drzewa. Na mapie Plains jest ich sporo na podwyższeniu, do którego można dostać się przez już wybudowane schody. 
  2. Pompa wodna - Mieszkańcy nie przeżyją długo bez wody, więc od razu ją postaw. Dobrze by było od razu obok wybudować mały zbiornik na wodę, ale może to chwilę zaczekać ponieważ sama pompa może zmagazynować 15 jednostek.
  3. Stanowisko zbieraczy - Obok krzewów z borówkami postaw punkt zbieraczy. Zaczną oni pozyskiwać pożywienie już w pierwszych minutach rozgrywki.
  4. Wynalazca - Pracownik w tym miejscu produkuje punkty badawcze. Są one bardzo ważne już we wczesnej fazie i pozwolą na odblokowanie nowych struktur. Warto ustawić w tym budynku niższy priorytet, aby zajmowały go bobry tylko wtedy, kiedy pojawią się bezrobotni. Bardziej istotne jest to, aby wydobywać np. wodę, czy zbierać pożywienie niż pracować nad badaniami.
  5. Magazyn - Nie jest to budynek, który należy traktować z wielkim priorytetem, ponieważ budynki mają swój ograniczony skład. Pamiętaj jednak, że zbieracze i budynki produkcyjne przestaną pracować, jeśli skończy się miejsce na składowanie. Kiedy surowce na to pozwolą, postaw pierwszy magazyn w centralnej części Twojego miasta.
    Złym nawykiem jest budowanie magazynów bez ograniczenia na przechowywane materiały. Ustawienie domyślne może przynieść więcej problemów w późniejszej fazie gry. Aby to zmienić od razu po postawieniu budynku kliknij w niego (nawet jeśli nie został wybudowany) i kliknij w przycisk “Brak” obok “Dozwolone” i “Żądane”. Następnie z listy wybierz materiały  i pozwól na przechowywanie Jagód, Marchewek, Ziemniaków i Grillowanych Ziemniaków.
    Kiedy magazyn przyjmuje wszystkie materiały, to może się okazać, że zapełni się mniej istotnym surowcem w danym etapie gry, np. deskami, zamiast pożywieniem. Przez to gospodarstwa przestaną zbierać zbiory, a bobry nie będą miały zapasów.

    Po aktualizacji Update 3, musisz wybrać jaki towar będzie obsługiwany w magazynie. To bardzo dobre posunięcie, chociaż na początku może okazać się większym wyzwaniem. Trzeba wybudować dużo więcej magazynów.
  6. Regularnie dostawiaj magazyny na konkretne materiały, dzięki czemu produkcja zakończy się dopiero po wyprodukowaniu określonej liczby, a nie dlatego, że inny surowiec wypełnił magazyn do wszystkiego. Z czasem odblokujesz też większe magazyny, co dużo ułatwi rozgrywkę.
  7. Domy - W pewnym momencie zabraknie Ci siły roboczej. W tym celu musisz jak najszybciej postawić domy. Jeden standardowy dom daje schronienie dla trzech bobrów. Pilnuj, aby zawsze były wolne miejsca, dzięki czemu bobry będą się rozmnażać i nie zabraknie Ci rąk do pracy.

W trakcie gry korzystaj z tutoriala. Pokazuje on w jaki sposób oznaczyć tereny do wycinki, czy sadzić zboża. Jeżeli z jakiegoś powodu Ci to umknęło, to są to dwie ikonki w dolnym menu, zaraz obok strzałki: Ścięte drzewo oraz zboże.

Kiedy powstaną już powyższe budynki, przechodzimy do drugiej fazy. Musisz zabezpieczyć się przed suszą oraz zapewnić lepsze pożywienie, oraz regularnie sadzić drzewa.

“Ten plac budowy jest za daleko od dzielnicy! Stwórz więcej ścieżek lub nową dzielnicę.” Ten komunikat od razu wyjaśnia, dlaczego niektóre budynki podświetlają się na żółto w trakcie ich umieszczania. Bobry mogą budować tylko w zasięgu Urzędu Dzielnicy. Powiększasz go budując ścieżki, które są połączone z Urzędem. Mimo tego komunikatu możesz postawić budynek, a ścieżkę dodać później.

  1. Tartak i koło mocy - Do następnych budynków będziesz potrzebować desek, więc ważnym elementem jest budowa tartaku. Musi być on zasilany i tutorial proponuje w tym celu koło wodne. Możesz tak zrobić, jednak polecam takie budynki stawiać na wyschniętym terenie, a zasilać je wiatrakami. Jako że wiatraki nie są od razu dostępne, to można posłużyć się tymczasowo Kołem Mocy - niestety wymaga ono dodatkowego pracownika, który będzie generował moc. 
  2. Chata leśnika - Jak tylko uzbierasz 60 punktów badawczych i wyprodukujesz pierwsze deski to jest to wyjątkowo pilny budynek. Leśnicy zadbają o to, aby nie skończyły się drzewa. Na niektórych mapach, zbyt późne postawienie Chaty Leśnika może spowodować koniec rozgrywki z powodu braku drzew w okolicy.
    Po wybudowaniu chaty, koniecznie oznacz obszary dla nowych sadzonek. Jest kilka rodzajów drzew i jak szybko policzysz to okazuje się, że najbardziej opłaca się sadzić Klony. Niestety potrzebują aż 30dni, aby wyrosnąć na co nie możesz sobie pozwolić na samym początku. W pierwszej kolejności posadź koniecznie sosny, zaraz za nimi od razu wyznacz obszar na sadzenie Klonów. Kiedy pierwsze klony zaczną wyrastać, odznacz obszar sadzenia Sosny i kiedy drwale je zetną, posadź w tym miejscu Klony.
    Jeżeli kończą Ci się drzewa w okolicy, a jeszcze nie możesz wybudować Chaty Leśnika, to w obszarze wycinki odznacz kilka drzew. Jeżeli chociaż kilka sosen zostanie, to obok samoczynnie będą wyrastać nowe. 
  3. Gospodarstwo - Celowo wymieniam je dopiero w tym miejscu, ponieważ można przetrwać z samymi borówkami przez kilka dni, a dużo ważniejsza jest Chata Leśnika. Jeśli jednak Twój zapas drewna na to pozwoli, wybuduj je dużo wcześniej.
    Obok gospodarstwa, na terenie zielonym musisz zasiać pola. W pierwszej fazie gry posadź 100 marchewek (tak jak doradza tutorial), a obok tyle samo ziemniaków. Pozostałe zostaw na późniejszy etap rozgrywki. 
  4. Tama - W początkowej fazie gry, zablokowanie biegu rzeki zabezpieczy Cię przed pierwszymi suszami. Tama podniesie poziom wody, dzięki czemu rzeka nie wyschnie tak szybko.
    Timberborn - Tama
  5. Zbiorniki na wodę - Zależnie od Twojego zapasu drewna, możesz to zrobić wcześniej. Kiedy przyjdzie pierwsza susza warto mieć zapas wody, więc postaw 3-4 takie zbiorniki.
  6. Grill - To ostatni z podstawowych budynków, który jest potrzebny do przetrwania przez pierwsze dni. Skoro masz już pola ziemniaków, to trzeba je upiec. Bobry jedzą tylko i wyłącznie grillowane ziemniaki. Po wybudowaniu, kliknij na budynku i korzystając ze strzałki przy przepisach, wybierz “Grillowane ziemniaki”. Dopiero wtedy, kiedy pojawią się pierwsze plony, bobry mogą rozpocząć produkcję.

Interfejs w grze

Przechodząc tutorial w Timberborn, będziesz używać paska budowy, który jest umieszczony na samym dole. Oprócz tego w rogach ekranu rozmieszczone są trzy ważne elementy interfejsu.

Stan materiałów i mieszkańców - lewy górny róg

Timberborn - interface

Zaczynając od samej góry po lewej stronie:

  1. Dobrobyt - żółta ikonka z cyfrą 9, to poziom zadowolenia Twoich bobrów. Po kliknięciu możesz zobaczyć co na to wpływa i jakie potrzeby zostały już spełnione. Uzyskując 15 poziom odblokujesz nową frakcję w grze “Żelaznozębni”
  2. Pod Dobrobytem są trzy wiersze z informacją na temat ilości bobrów. Cyfry wskazują w pierwszym wierszu: Liczbę mieszkańców dorosłych, dzieci. Drugi wiersz: zajętych miejsc noclegowych, wolnych miejsc noclegowych, bezdomnych. Trzeci wiersz: Pracujących, wakaty, bezrobotni - tutaj po najechaniu można dodatkowo zobaczyć liczbę bobrów niezdolnych do pracy. Są to bobry z efektem tymczasowym takim jak wypadek w pracy, czy połamane zęby. 
  3. W dalszych rubrykach jest wyświetlony stan aktualnie posiadanych materiałów, żywności i wody. Pole materiałów i żywności można rozwijać.

Widok, cykl, pogoda, sterowanie czasem i warstwy - prawy górny róg

Timberborn - interface 2

Najważniejszy panel w grze, kolejno od lewej:

  1. Widok globalny - pozwala na przełączanie się między dystryktami. Oprócz tego, że przełączy się kamera, to lewy interfejs ze stanem materiałów zmieni kolor na zielony. Oznacza to, że statystyki mieszkańców i materiałów wyświetlane są teraz dla konkretnego dystryktu. Kiedy wyświetlany jest widok globalnych, to interfejs pokazuje sumę dla wszystkich. Warto weryfikować stan w osobnych dystryktach, ponieważ łatwo może umknąć, że w którymś z nich np. skończyła się woda.
  2. Cykl i pogoda - Cykl to data w grze, a pogoda poniżej sygnalizuje kiedy zaczyna i kończy się susza. Jeżeli pasek pogody jest cały niebieski, tzn że nieznana jest jeszcze data następnej suszy.
  3. Czas w grze - Pierwsze przyciski służą do regulacji czasu gry. Kiedy bezczynnie czekamy na to aż bobry dokończą swoje zadania, warto wybrać maksymalne przyspieszenie. Obok znajduje się wskazówka i jest to zegar. Niebieski obszar to czas nocny, a zielona kropka pokazuje kiedy kończy się czas pracy. Po zakończeniu pracy bobry odpoczywają i jest to dla nich ważny moment, ponieważ bez regeneracji mogą stać się wycieńczone. Czas pracy standardowo wynosi 16h i jest wartością optymalną. Przyciskami plus i minus można modyfikować ten czas i w kryzysowych warunkach warto go zwiększyć nawet na 24h na 1-2 dni. Koniec czasu pracy oznaczony jest zieloną kropką na zegarku.
  4. Widok i warstwy - Ikona wody z okiem pozwala na włączenie/wyłączenie widoku wody, co jest przydatne przy analizie terenu. Obok jest widok warstw, który pozwala na przeglądanie różnych pięter budynków. Dopóki nie zbudujesz piętrowych konstrukcji, ten przełącznik do niczego Ci się nie przyda.

Dziennik logów - Lewy dolny róg

W tym miejscu pojawiają się najważniejsze informacje na temat Twoich mieszkańców. Dowiesz się tutaj o tym, że:

  1. Urodził się nowy mieszkaniec,
  2. Dziecko dorasta - czyli staje się dorosłym robotnikiem (dzieci nie pracują).
  3. Bóbr zmarł - to bardzo istotna informacja, ponieważ zawiera również powód. Starość jest oczywistym powodem, chociaż masz na to wpływ - zwiększając zadowolenie. Cenną informacją jednak będzie powód typu odwodnienie, czy głód. Jeżeli zauważysz takie logi, to już sygnał kryzysowy, że jedna z Twoich wiosek ma duży problem i musisz się tym natychmiast zająć.

Znając te podstawy możesz już swobodnie eksperymentować z grą. Aby jednak zacząć budować bardziej rozbudowane miasta, zachęcam do przeczytania pozostałych poradników: Timberborn - Poradniki